St.Hans bål på Golnes 2010.Det blir bål også i år på Golnes. Vi ber om at de som ønsker å hive materiell,KUN BRENNBART, og IKKE IMPREGNERT MATERIAL, om å ta kontakt med bygdelaget eller bare kjør direkte ned til bålplassen. Vi kommer ikke til å akseptere at ikke brennbart materiell blir kastet på bålplassen, slikt avfall leveres til ØFAS. Hyvää Uutta vuotta - Godt Nyttår
Ønsker på denne måten å få takke for året som er gått og til alle som støtter Golnes og omegn bygdelag, og også for alle støtteinnlegg i forbindelse med trafikksikkerheten gjennom bygdene våre, ja og selvfølgelig alle de som støtter oss gjennom Grasrotandelen i Norsk Tipping, vi fikk inn flere tusen kroner i 2009 selvom vi kom sent i gang. Bygdelaget består av 3 bygder, Salttjern, Lille Salttjern og Golnes. Golnes er nok storebror i denne sammenheng, men alle uansett skal ha de samme rettigheter, og det betyr at vi må stå på enda sterkere fremover. Scooterløypa, løype nr 7, ble merket i går. Det mangler en del stikker og disse vil bli satt opp så snart som mulig på nyåret. Fremtidsvyer for bygdelaget. Kom med innspill, enten ved at dere legger disse inn på disse sidene til bygdelaget eller at dere putter disse rett i postkassa til oss. Til slutt vil jeg ønske dere alle en virkelig godt nyttår og håper at vi alle skal unngå både svineinfluensa og annen sykdom. GrasrotandelenHei folkens. Fartsbøller tattÅtte råkjørere mistet lappen Respektløs kjøring i Golnes fortsetterJeg har observert innlegg om trafikken i Golnes og må si at mine erfaringer stemmer godt med bl.a. Charles Järvi sine. Jeg synes kjøringen er blitt verre og verre, særlig i løpet av denne sommeren, fartsgrensen blir ikke respektert, bare en av ti kjører under 50 i 50 sonen. Selv har jeg nesten aldri sett politikontroller som kontrollerer farten på strektningen mellom Salttjern og Ekkerøy!!! Det er ikke mange steder i Finnmark der husene ligger så tett inn til veien som i den lille bygda Golnes. Veien går gjennom gårdstun der fjøs og bolighus ligger på hver sin side. Denne gjennomgangstrafikken truer sauene som beiter i veienkanten, men er mest av alt en alvorlig trussel mot barn i Golnes. Jeg synes at Golnes absolutt bør ha maks. 40 sone uansett hva reglene måtte si ang fartsgrensen på E75. Er det virkelig umulig å ta mer hensyn til de som bor i Golnes enn de som kjører forbi bygda i rasende fart? Jeg har sett meg lei på dette og forventer at noe konkret skal skje (f.eks. lavere fartsgrenser, fotobokser, fartsdemrere, skilt med barn leker/sauer i veien) for å forbedre trafikksikkerheten og livskvaliteten i Golnes. Og dette haster, vi kan ikke vente lengre! Idiotkjøringen fortsetter gjennom Golnes - INGEN BEDRINGVi er flere som har holdt øye med trafikken gjennom flere uker nå, og desverre så kan vi bare konstatere at “villmannskjøringen” fortsetter. Nå virker det som om at ungdom har overtatt om kveldene og om netterne. Det er observert biler med vanvittige hastigheter gjennom bygda, og i ett par tilfeller har nok det vært utøvd konkurranse kjøring, med forbikjøring i 50 sonen med meget høge hastigheter. Spørsmålet blir: Er det ingen som gidder gripe fatt i dette?? Skal det absolutt være slik at en eller flere må miste livet før det reageres, har jo skjønt at mottoet til Statens Vegvesen er at de IKKE SKAL FOREBYGGE, men derimot sette inn tiltak NÅR ULYKKESFREKVENSENS BLIR HØG NOK. Dette er rett og slett utafor min forstand. Er det mangel på midler eller ideer for å få gjort noe, eller. Vi kommer til å forfølge “fartsidiotene” og for å ha det sagt så gjelder det også for enkelte kolletivsjåfører: BRUK DET DOKKER HAR FÅTT UTLEVERT AV FORSTAND, HVIS IKKE SKAL DERE IKKE HA FØRERKORT, St.Hans bål på Golnes 2009Legger inn en del bilder som ble tatt på Golnes i dag under og etter tenning av St.Hans bålet. Det er ikke alle ganger vi er så heldige med været som vi var i dag, 9 grader varmt og svak nord/nordøst vind. En rekke mennesker var møtt frem og dette er en av dagene i året vi er samlet her i bygda. Skulle gjerne ha sett at flere dukket opp, men som opptimister vi er så regner vi med at neste år så er det enda flere her og deltar i båltenningen her på Golnes. Så vil jeg rekke en takk til alle som støtter oss her ute i være kampsaker alt fra å få “stopp på villmannskjøringen gjennom bygda” til kampen om “skikkelig drikkevann”. Disse sakene har ligget i dvale en tid, men nå gir vi oss ikke får vi får det som vi vil. God sommer til dere alle, så starter vi opp med full aktivitet fra høsten igjen.
Uvettig kjøring i Golnes, Lille Salttjern og Salttjern - Takk til alle som støtter ossDet er hyggelig at det er så mange som har kommentert vårt forsøk på å få gjort noen med hastigheten på gjennomgangstrafikken her ute på Nordsia av Varangerfjorden. Hyggelig er det også å kunne observere at det har skjedd en “ørliten” forbedring for enkelte som kjører her daglig. Vi vet jo hvem noen av dem er. Nå skal ikke ungdommen alene har noe skyld i fartsoverskridelsene, for de er jevnt fordelt på alle aldersgrupper, og det som kanskje jeg synes er det merkligste er at det ser ut til at kvinner er de som har tyngst fot på gasspedalen. Spekulerer på hva det kommer av?? Politiske parti som Krf v/Otto Strand er kommet på banen, og jeg har hatt hyggelig samtale med Politiet i Vadsø om vår problemstilling. Det er vi kjempeglade for, håper bare at det kommer noe resultat utav det. Men det er trist å registrere at Statens Vegvesen er helt stum, det samme gjelder alle de øvrige politiske partiene i Vadsø, disse er da i samme båt som Trafikksikkerhetsutvalget med flere. Jeg undres hvorfor dere stiller til valg, blir valgt inn i komiteer etc, det er jo null engasjement fra de fleste av dere.Det kommer også nye valg om ikke så alt for lenge. ha ei fredfull helg. Kommentar til Statens vegvesen vedr. Uvettig kjøring i Golnes og Lille SalttjernIngen fotobokser med det første?! Svar til Distriktssjef i Statens vegvesen. Det er med forundring jeg leser ditt svar i bladet Finnmarken datert 14.mai 09, på vårt oppslag om”Råkjøring gjennom Lille Salttjern og Golnes”. Dersom du da er sitert korrekt, så er det altså Statens vegvesen sitt budskap at det stilles krav til en viss trafikkmengde og ANTALL ULYKKER FØR TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK blir vurdert. Dette svaret har jeg ingen sans for, for slik jeg tolker det så må ALTSÅ DET GÅ MENNESKELIV tapt ELLER MENNESKER MÅ PÅFØRES SKADER, for at det skal begynnes å ”vurderes” tiltak Dette kan da i rimlighetens navn ikke være korrekt?? Ingen blir vel forfær om det faktisk er slik, men da må det gå ant å gjøre noe med denne ”idiotiske formuleringen”. Inne i Vadsø sentrum m/fortau og Vestre Jakobselv er det ”gang- og sykkelveier”. Dersom vi ser bare på anlegg i Vadsø så dreier det seg sannsynligvis om flere kilometer. Både bebyggelsen i sentrum og i Jakobselv ligger flere meter fra veibanen. Her ute ligger husene ”nesten” i veibanen. Sagt på en litt små tragisk humoristisk måte så må innbyggerne her ute, passe på å ikke snuble i dørstokken på vei ut for da kan man rett og slett risikere å havne midt i veibanen, og det med påfølgende konsekvenser. At trafikkbildet har endret seg bør ikke være noe nytt for Statens vegvesen, fikk lovnad for 5 – 6 år siden at det skulle settes opp ”teller”. Dersom denne er på plass og fungerer så er det mer enn merkelig at det ikke er registrert en markant økende gjennomgangstrafikk. Ser at ”Finnmarken” ikke fikk med seg noen uttalelser fra politikerne i Vadsø, de gjorde muligens forsøk uten å lykkes. Det er slutt på å ”bare” akseptere ”galmannskjøringen”. De som har myndighet og kan gjøre noe med trafikkbilde for myke trafikanter bør snarest komme på banen ( ikke i veibanen her ute for da kan det gå galt, husk at flere bilister ikke vet hva skiltene sier) for å få gjort noe. Det snakkes om midler: Hva skal vi med million parkeringsplass i Hamningberg, når både folk og fe er livredde for å bevege seg ute på denne turistveien?? Antar at mange som har og vil gjeste nordsia av Varangerfjorden ville synes at det å sikre ferdsel for innbyggerne er mer viktig, enn å ordne en SNUPLASS til flere millioner ute i Hamningberg. Øyeblikkelige tiltak som kan gjennomføres uten noe annet er noen få arbeidstimer, er blant annet å utvide 50-sonen i Golnes, sette ned farten i 60- sonen i Lille Salttjern til 50 km/t. Dette tipset får dokker helt gratis. Vi vil kjempe for at denne sikkerheten for innbyggerne blir fulgt opp. Vi skal få orden på dette. Er det noen politikere som tør si noe??? Uvettig kjøring gjennom bygda Golnes og de øvrige bygdene på østsia av Vadsø - verre og verre blir detDet er med økende bekymring vi registrerer at hastighetsnivå på gjennomgangstrafikken øker her i bygda. La det være sagt med engang, det er ingen forskjell på ungdom og eldre, familiefolk og andre, private eller offentlige sjåfører. Hva skyldes dette? Er fornuften senket til ett absolutt lavmål, i sammenheng med uteblivelse av fartskontroller? Vet dere at Golnes er sannsynligvis den bygda på østsiden av Vadsø som har mange småbarn, de skal til og fra skolebuss, de skal ha ei fritid som ikke bare består av å sitte inne og glane på tv. De aller fleste ungene her stortrives ute i det fri, og da må de kunne bevege seg noelunde fritt ute, og det uten frykt for at en eller flere idooter ikke har kontroll på sin egen fornuft. Skal de til kamerater etc så må de bruke E75, for her er ingen gang- og sykkelveier, vi er desverre ikke velsignet som byens befolkning som har gang- og sykkelstier på flere kilometer, men her er omlag 0 meter. Fortau har vi ikke. Politikerne i Vadsø er totalt er totalt fraværende, antar at de våkner til neste kommunevalg, men da skal vi også være mer enn våkne. Oppfordringen vår går til politiet som vi enda har tillit til: Start opp med kontroller igjen før det skjer en eller fler alvorlige ulykker her ute og til bygdas befolkning anmeld alle uvettig kjøring. VI MÅ FÅ EN SLUTT PÅ IDIOTSKAPEN. På tirsdag som var kunne det ha gått riktig galt, en hvit kassvogn (vet hvilken bil dt var)hadde ikke tid til å vente da skolebussen stoppet og slapp av ungene i bygda, men føk forbi bussen. Antar at hjertet spratt opp hos buss sjåføren også. Hva om ungene hadde begynt å gå ut i veibanen?? Golnes og omeng - kom med innspillHei på dere kjente og ukjente. Velkommen som medlemmer i sonen, og ikke minst med mange, mange bidrag. mvh; Charles Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer